Réclame pour la Mer du Nord , 1974

Marcel Broodthaers creëerde deze editie in kleur door een combinatie van zeefdruk en offset op 100 exemplaren. Bovenaan is een reproductie van een oude educatieve gravure over twee soorten manieren om vis te vangen te zien. We zien een reeks vissen en een reeks schaaldieren afgebeeld, voorzien van nummers. Onder de afbeelding lezen we 'Pêche au filet dit: Bas-Parc - Visscherij met stelnet. De oude gravure leert ons de relaties tussen woorden en beelden. Broodthaers voegt daar onderaan de woorden 'citron - citroen' aan toe. De woorden lijken het geheel te omvatten of omschrijven. Alleen houdt het op het eerste gezicht niet echt steek. De relatie tussen woorden en beelden klopt niet echt. Tenzij Broodthaers, het voorbeeld van René Magritte indachtig, doelt op het verorberen van vis en schaaldieren na de vangst, met een vleugje citroen.
Vervaardiger Broodthaers, Marcel
Titel Réclame pour la Mer du Nord
Datering 1974

Standplaats In depot