Kalamata, Grand chef Urua sur fond d'aquarelle de Dardenne , 2011

Sinds 2005 onderzoekt Sammy Baloji de geschiedenis en herinnering aan de Democratische Republiek Congo waar hij vandaan komt. Diepgaand en kritisch bekijkt hij hoe de koloniale erfenis zich vertaalt in de dagelijkse realiteit, in de culturele, economische en ruimtelijke structuren van Congo en Afrika als geheel. Hoe bepaalt ze nog steeds de Afrikaanse identiteit, maatschappij en erfgoed? Om deze complexe verhalen te vertellen combineert hij fotografie, video, installatie en andere media met historische en hedendaagse elementen. Zo ook in deze twee fotocollages die deel uitmaken van de serie Congo Far West: tracing the expedition of Charles Lemaire. Bijgestaan door o.a. schilder Léon Darden en fotograaf François Michel, trok Lemaire in 1898 met een Belgische wetenschappelijke expeditie naar Katanga, Congo. In 2010 traden Sammy Baloji en antropoloog Maarten Couttenier in hun voetsporen en verzamelden ze mondeling overgeleverde verhalen over die expeditie. Welke herinneringen zijn blijven hangen en welke impact hebben de gebeurtenissen tot op vandaag? Met Grand chef Urua en Femme Urua, waar hij foto's van Francois Michel combineert met aquarellen van Leon Dardenne, nodigt Baloji uit tot een nieuwe, andere interpretatie van de geschiedenis.
Vervaardiger Baloji, Sammy
Titel Kalamata, Grand chef Urua sur fond d'aquarelle de Dardenne, Portrait #1, Kalamata, chief of the Luba against watercolor by Dardenne, Congo Far West: Retracing Charles Lemaire's expedition series
Datering 2011

Standplaats Nu te zien in Mu.ZEE