De wraak van Hop-Frog , 1898

Deze prent illustreert het spectaculaire hoogtepunt uit het gelijknamige verhaal van Edgar Allan Poe. Tijdens een gemaskerd bal wreekt de moegetergde, afzichtelijke dwerg Hop-Frog zich op verschrikkelijke wijze op zijn koning en diens zeven ministers. Door een list slaagt hij erin de als apen verklede en met teer ingesmeerde koning en zijn ministers aan een ketting omhoog te hijsen in de feestzaal van het paleis en ze in brand te steken. De aanwezigen lijken niet echt bewogen bij het aanschouwen van de kroonluchter van brandend mensenvlees. Het thema hield Ensor al sinds 1885 bezig: in dat jaar maakte hij een litho rond hetzelfde onderwerp (T137). Modellen voor het centrale gebeuren kan hij in geïllustreerde Poe-uitgaven hebben gezien. De ets -een van de bekendste uit zijn oeuvre- is een getrouwe weergave in spiegelbeeld van die litho. In 1896 had Ensor ook al een schilderij naar dit thema gemaakt (Otterlo, Rijksmuseum Kröller-Müller; TR368). Thema's van Poe duiken ook op in zijn schilderij Het domein van Arnheim (1892; TR307), de tekeningen De zwarte kat en De duivel in de klokkentoren en in de ets Koning Pest (1895; SM001441(a-b)).
Vervaardiger Ensor, James
Titel De wraak van Hop-Frog
Datering 1898

Standplaats In depot