Roger Raveel ontmoet Constant Permeke

Locatie: Mu.ZEE

Naar aanleiding van de negentigste verjaardag van Roger Raveel (°1921), is de kunstenaar tot begin november te gast bij Constant Permeke (1886 – 1952) in het Permekemuseum.  ‘Roger Raveel is voor alles een grote schilder’: zoals hij zelf zei ‘ik wil schilderen zoals ik adem, niet perfect’.  Zijn kleurenpalet is ongemeen gevarieerd,  de verfpasta’s rijkelijk bespeeld. Kijken is ontdekken en uitvinden.  Het onbewuste vloeit over in het bewuste; de illusionistische wereld van het schilderij en materiële werkelijkheid schuiven naadloos in elkaar!
De tentoonstelling Roger Raveel ontmoet Constant Permeke  ontspint zich rond enkele thema’s die beide kunstenaars hebben geschilderd zoals het zelfportret, afscheid nemen, de werkende mens, belangrijke figuren in hun leven en hun voorliefde voor het platteland en de natuur:  de ene werkend vanuit zijn geboortedorp, het idyllische Machelen-aan-de-Leie, de andere vanuit het rurale Jabbeke!
Naast een ruime selectie tekeningen, aangevuld met schilderijen is een serie kleurrijke grimmige beelden te zien die in 2009 door Roger Raveel werden geschilderd geïnspireerd door de hertaling van het requiem van Mozart door Josse De Pauw op tekst van Jeroen Brouwers. Een Nieuwe Requiem (2009) wordt dit jaar opgevoerd tijdens TAZ#2011. Op vertoon van uw TAZ- ticket Een Nieuw Requiem krijgt u bij een bezoek aan de tentoonstelling een exclusieve affiche van het werk "Een andere Ik".
De tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met het Roger Raveelmuseum, Machelen-aan-de-Leie