FB geeft FB-pagina Mu.ZEE opnieuw vrij!

heb ons gemist (4Banner
Persbericht 3.8.2021

FACEBOOK DEBLOKKEERT PAGINA Mu.ZEE OOSTENDE NA MASSALE PERSAANDACHT!

En plots was ze weer terug, de Facebookpagina van Mu.ZEE in Oostende, sinds 16 juli geblokkeerd  door Facebook zelf.

Nog even ter herinnering hoe het allemaal begon.  Naaktcensuur.  Een foto van Constant Permeke, werkend in zijn beeldhouwatelier aan een monumentale sculptuur van een naakte vrouw…

Gedurende twee volle weken werd de Facebookpagina door Facebook zelf geblokkeerd.  Mu.ZEE is niet het eerste museum dat dit meemaakt, en zal waarschijnlijk niet het laatste zijn.  De culturele censuur van Facebook maakt het voor de musea niet gemakkelijk. Mu.ZEE mocht via haar andere social media-kanalen verrassend veel reacties ontvangen, gaande van ongeloof, over onbegrip tot boosheid.  Na verschillende pogingen om in contact te komen met Facebook en de aanvraag tot deblokkering – zonder resultaat – stuurde Mu.ZEE gisteren een persbericht uit.  Dit persbericht werd massaal opgenomen en kreeg nationale aandacht.

Sinds deze morgen wordt de Mu.ZEE-pagina terug vrijgegeven. Mu.ZEE wil daarom op de eerste plaats met dit persbericht de pers bedanken.  De persaandacht heeft het proces van het deblokkeren ongetwijfeld versneld.

Voor Mu.ZEE is dit verhaal echter niet af.  In de volgende weken blijft Mu.ZEE proberen in contact te komen met Facebook en wil ze ook de collega-musea oproepen om een gezamenlijk standpunt in te nemen wanneer het gaat om artistiek naakt te publiceren op social media. Een moeilijk gesprek, waarschijnlijk, maar vooral een boeiend gesprek dat de musea moeten durven aangaan.  (Artistieke) Censuur leidt tot vertekening en verarming.  Daarom zal  Mu.ZEE  meer dan ooit blijven ijveren voor het zo breed mogelijk delen van kunst met zo veel mogelijk mensen,  ook via social media.

Lees hier het eerste persbericht.

Lees ook op VRT News hier.

Lees hier het laatste persbericht.

Plan je bezoek

Beleef het iconische werk van Constant Permeke bij een bezoek aan het voormalige woonhuis van de kunstenaar, de ateliers en de beeldentuin!

Permekemuseum Gistelsteenweg 341
8490 Jabbeke T 00 32 (0)59 50 81 18